2006-06-12

plant inventering

Det är dags för en liten resume över mina växter. Jag har faktiskt orkat att fota endel av dom. Inga snygga bilder direkt men man ser vad det är i alla fall =)
Rotala Walichii är en växt som har hängt med mig ganska länge. Jag kan inte påstå att jag har lyckats helt än. Det är kanske därförden finns kvar =). Jag Tycker det är en av dom snyggaste stängelväxterna. Faktum är att den verkade vara den enda växten som mådde riktigt bra under den "algigaste" perioden. Så snygg har den aldrig varit förut!
Postogemon Helferi. Den har kommit ganska kraftigt den senaste månaden efter en smärre krach. Kul växt som bubblar som fan när den måår!
Najas Major. Vet inte riktigt om jag ska behålla denna i 375:an eller om den ska få flytta till 58:an. Verkar vara ganska svårt att unvika ett rörigt intryck.
Hottonia Palustris. Ser ut som en mini variant av sessiflora el likn. Gillar denna växten skarp och den kommer förmodligen ta över efter elatinen.
Ludwigia Arcuata är en riktigt läcker växt. Den verkar trivas varsom och verkar vara lätt att få snygg oavsett förutsättningar.

Övriga växter i 375:an är

Utricularia graminifolia
Vesicularia sp. cristmas
Vallisineria Nana
Prosepinaca palustris "Cuba"
Marsiela hirsuta
Hydrocotyle verticillata
Didiplis diandra
Aponogeton madagascariensis
+ några oidentifierade arter från fjärran öster.


Snart är det dags att flytta om i karet och satsa på lite design igen. Algerna verkar dra sig tillbaka sakta men säker och jag kanske snart vågar att starta upp autogödningen igen.
Har hittat en gnutta motivation efter min leverans men Utricularian, hoppas på att den räcker till en ny layout så jag slipper se mina sporadiskt utspridda växter!
BTW. Kungsmässan suger!

Inga kommentarer: