2008-01-21

Hemmafix med inslag av vattenbyte.

Idag har jag bytt vatten i alla kar utom 58:an som numera agerar karantän till en av mina altum. Han(?) hade ganska kraftiga svampangrepp, jag kastade över mina lampeye och panduroparet till 325:an och så fick han flytta in i 58:an. En rejäl dos med JBL.s Ektol cristal och ett dygn senare så syns inte svamoen till. Grymt bra dendär medicinen. Han får stanna nån dag till innan han får flytta tillbaka.
Nanokaret i köket, dags att ansa Pellian nu snart. Nu har en av mina microrasboror gått bort. Jag har haft dem i säker 3år... Funderar på om jag ska ta bort dom andra med. Det är lite trångt åt dom även om dom verkar trivas.

Mitt lilla saltkar fungerar fint. Jag byter ca 10 liter i vecka, vanligt kranvatten och lite salt. Byter även filtervadden som fungerar som ett rent partikelfilter i avrinningsfacket samtidigt. Dagarna efter vattenbytet så kommer det aningen alger på rutan, bruna saker antar att det är kiselalger.
Min Ephyllia ser ut att trivas och jag tycker att clownerna börjat att va där mer. Ibland simmar dom igenom den iaf. Hoppas att dom kommer att flytta in! =)

4 kommentarer:

defdac sa...

Jag skulle nästan kunna skaffa salt bara för att ha Ephyllia och Clownfiskar 8) Och en såndär "fransk" räka som sa "Oui!" hela tiden i Nemo.

Wickberg sa...

Är det något som växer ur ryggsäcksfiltret på ditt nano eller är det jag som har fel??

b r a m s sa...

Det var på pricken de anledningar som fick mig att skaffa salt. Fattas bara en räka med fransk accent.

Ja, det är en Guldranka.

Anonym sa...

Nu har man snart gula små räkbebisar ;)