2008-11-12

Både blivit av med räkor och scalarer...

Jag har nu sålt mina Altum. Dom började bli förstora för karet och scapen. Kändes som dom sabbade proportionerna lite.
Dom bor nu i ett 800L SA-biotop tillsammans med bla 4 andra (fullvuxna) altum. Hoppas dom får det bra.

"Mina" Altum i bakkant och deras nya vänner i framkant. Foto Jarecki

Räkhistorian är dock inte lika lycklig...
Jag bytte vatten i samtliga akvarium innan jag och Helena åkte upp till Karlstad på söndag kväll. Precis som vanligt bytte jag ca 20% i bägge räkkaren. Hällde i lite Aminovit på en höft, som vanligt...
Jag hade tänkt att jag skulle håva ur ett 50 tal räkor till 325:an för att det började bli tjockt i min lilla 24L kub. Men eftersom tiden drog iväg och vi hade 3 timmar framför oss bakom ratten så sket jag i det denna gången... BAD IDEA!
I måndags ringde Paul (min inneboende) och sa att det var några räkor som dött i det ena karet...
OK... Paul är ingen akvarist men han har ju ändå bott hemma hos mig i ett par år så nått har ju fastnat. Jag bad han byta lite vatten igen, använda Crusta guard och ketapanglöv, samt plocka upp liken...
Det gjorde han, men som jag misstänkt så var detta bara början...
På tisdag så ringer han igen och säger att det kanske är 10 som lever... utav uppskattningsvis kring 100st av blandad grade,..
Jag ringer Jower och han får åka hem å flytta överlevarna till mitt andra räkkar där jag bara haft helvita crystals...
Så nu sitter jag i Karlstad och undrar hur dom mår... Jävligt konstigt att alla ska gå å lägga sig på rygg när man inte är hemma. Det är ingen som dött tidigare. Skumt!.

1 kommentar:

GasseG sa...

Fick du någon rätsida på vad det var som hade hänt då?