2005-12-14

Ytterfilterbygge till nanokaret!

Jag har äntligen fått tag i en minipump som hör till en bordfontän. Har letat ganska länge men inte hittat nån som passa bra! Pumpen var ganska stor mot dom som jag har sett förut men kpaciteten var bra. Står inget på den men jag kan tänka att den pumpar max 100l/h. Jag har ställt ner den ytterligare så att den kanske ligger på hälften.
I förrgår så byggde jag med hjälp av Helena ett ytterfilter till mina "maculatorer" i miniburken i köket!
Jag borrade hål i ställningen för att dölja slangarn bakom karet.

Här är insuget, det är ett gammalt Brilliant filter som jag slaktat å använt böjarna å lite andra delar från.


Pumpen i burken, vi köpte en ganska bra burk på Ica för 19:-


I med filter!


På plats i ställningen. Den hänger kvar ganska bra utav egen kraft.

Nu har burken hamnat till rätta igen. Det blev lite nytt i den oxå. Flyttade över en gräsväxt som skulle vara Saggitria men som mer ser ut som vallisineria från den stora burken.

Insuget med vadd som förfilter.

Insug å utblås. Vet iof. inte om man kan kalla det för "blås" men...

Resultat. Det verkar funka ganska bra, skulle nog kanske kunna skruva upp pumpen något men det känns ganska jobbigt att plocka isär skiten igen. Det får jag justera nästa gång. Dom har ju i alla fall lite cirkulatin nu, förut har dom klarat sig på noll.

Imorgon så kommer det lite bilder på mellanburken. Jag har köpt med mig Kilfläckar, guldtetra (grönciklider), två simeser, två ancistrusar å ett gäng japonica. Även två grenmalar fick flytta in! =)

Byggde ett ytterfilter av ett kasserat tryckfilter från Heissner till det. UVC:n hadde pajjat så jag fick det för en struntsumma på jobbet. Slet ut all UVC utr. å satte i en doppvärmare där istället.

Det komiska är att mitt typ 50L kar går med ett filter som är rekommenderat till en 4kubiksdamm. :)

Inga kommentarer: